Rozumějí Vám?
Štítky: komunikace, řízení lidí
Mluvíte se svými zaměstnanci tak, aby Vám rozuměli? Doby, kdy do vedení podniků byli nominováni pouze politicky spolehliví soudruzi, kteří o vlastním provozu nevěděli mnohdy nic, zato byli honění v politickém žargonu a na zaměstnance chrlili pouze prázdné fráze, jsou dávno, dávno pryč. Přesto se i dnes najdou mezi manažery takoví, kteří na své zaměstnance hovoří šroubovaně, používají prázdné fráze a jejich řeč je lidem nesrozumitelná.
Doufáme, že Vy mezi ně nepatříte, přesto zkusíme připomenout některé zásady, které se čas od času v manažerské komunikaci porušují.
Základem úspěchu v mezilidské komunikaci vůbec a v komunikaci mezi šéfy a jejich podřízenými zvláště je schopnost nazývat věci pravými jmény. Nepodléhejte pochybné módě v řečnických obratech, nepoužívejte prázdná rčení, vyjadřujte se věcně a konkrétně. Jen tak si můžete být jisti, že Vás Vaši podřízení pochopí, že následně správně vykonají zadané úkoly.
Ke schopnosti nazývat věci pravými jmény patří neoddělitelně také upřímnost: Nezastírejte případná rizika nebo negativa, nepředstírejte, že ve Vašem podnikání nebo projektu neexistují žádné záporné stránky. Optimismus ano, ale ne za každou cenu. Když otevřeně přiznáte i nezdary, snáze se pak s nimi bojuje.
Neskrývejte svou osobnost za obecná klišé, buďte v projevu přirození, nebojte se uplatňovat vlastní zkušenosti a znalosti, nebojte se dokonce ani emocí. Prezentace názoru přednesená zcela bez emocí jednak nezaujme a jednak může v posluchačích vyvolat dokonce dojem, že autor názoru není zcela přesvědčen o jeho správnosti a tím hůře se mu může dařit jej prosadit.
Manažer by měl také vždy pečlivě formulovat své názory a myšlenky, pokud nechce dopustit, aby se ho lidé báli nebo ho odsuzovali za netaktnost nebo dokonce hrubost. I zaslouženou kritiku vůči zaměstnanci by měl dobrý manažer vyslovit zdvořile, taktně a víceméně pozitivně, aby jej motivoval k lepšímu výkonu v budoucnosti.